اکونت

درباره من

Economist
UT
FUM
YADZ

دوستان

مهدیه ضیائیان
کریمی
حسن شاهی کوه جفتانی
علمیردانی
اکونت
سید محمد نبی فاطمی
علی دهقان
  • تعداد دوستان: 9

جزئیات نمایه

پست‌ها

  • علی دهقان
    شهرهای هوشمند پلی به سوی توسعه پایدار

    • مفهوم شهر هوشمند
    شهر هوشمند شهری است که بر اساس آخرین نظریه‌های تکامل یافته مدیریت شهری، بر پایه فنآوری اطلاعات و ارتباطات تاسیس شده است و از معیارهای اصلی حکمرانی هوشمند، شهروند هوشمند، محیط زندگی هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند و انرژی هوشمند برخوردار است.
    شهر هوشمند یک منطقه شهری است که در آن از انواع گوناگون سنسورهای الکترونیکی برای جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات در مدیریت دارایی‌ها و منابع شهری استفاده می‌شود. این فرآیند، شامل اطلاعات جمع‌آوری شده از شهروندان، دستگاه‌ها و منابع شهری است که پردازش و تجزیه و تحلیل می‌شوند تا به نظارت و مدیریت ترافیک و حمل و نقل، نیروگاه‌های تولید برق، تامین و توزیع آب، مدیریت زباله‌ها، اجرای سامانه‌های اطلاعاتی و مدارس و کتابخانه‌ها و بیمارستان‌ها و دیگر خدمات اجتماعی کمک کند.

    • ایده شهر هوشمند مبتنی بر چیست؟
    ایده شهر هوشمند، ترکیبی از ادغام فنآوری اطلاعات و ارتباطات و دستگاه‌های مختلف متصل به شبکه‌های اینترنت اشیاء برای بهینه‌سازی بهره‌وری از خدمات و کاربری‌های شهری و اتصال آن به شهروندان است. فن آوری‌های شهر هوشمند اجازه می‌دهد تا مقامات شهری با جامعه و زیرساخت‌های شهری و نظارت بر آن چه اتفاق می‌افتد و آن چه در حال تحول است، در تعامل مستقیم باشند. شهرهایی مانند سونگدو، سوون، سئول، استکهلم، واترلو در اونتاریو و کلگری در آلبرتا، تایپه، میتاکا، گلاسکو، نیویورک، لاگرانج در ایالت جورجیا و سنگاپور شهرهایی هستند که تلاش‌های ارزنده‌ای در زمینه شبکه‌های پرسرعت و خدمات الکترونیکی و… انجام داده‌اند.

    • تلاش دولت ها در هوشمندسازی شهرها، مسیری در جهت توسعه پایدار
    دولت‌های بسیاری در جهان در تلاش‌اند تا از جنبه‌های مختلف فنآوری در نظام‌های شهری استفاده کنند و خدماتی ارائه دهند که با صرف کم‌ترین زمان زندگی شهری، به بالاترین سطح بهره‌وری دست یابند. این بخش‌ها شامل حمل و نقل، خدمات آب و فاضلاب و برق، اینترنت پرسرعت، بهداشت و درمان، دولت الکترونیک و مشارک آحاد جامعه در امور شهری می‌باشد.
    باکیچی، آلمیرال و ورهم (۲۰۱۳) شهر هوشمند را شهری می‌دانند که از فنآوری اطلاعات و ارتباطات برای افزایش کیفیت زندگی ساکنانش استفاده کند، در حالی‌ که توسعه پایدار نیز ایجاد شود. شهر هوشمند در اواخر سال ۲۰۰۵ توسط برخی از شرکت‌های فنآوری مانند سیسکو (۲۰۰۵) و آی.بی.ام (۲۰۰۹) برای یکپارچه کردن خدمات و زیرساخت‌های شهری مانند ساختمان‌‌سازی، حمل ‌و‌ نقل، الکترونیک، تامین و توزیع آب و امنیت اجتماعی استفاده شده است. یک شهر هوشمند سه هدف جمع‌آوری داده‌ها، برقراری ارتباطات و آنالیز داده‌های مهم را دنبال می‌کند.

    • نقش مهم مردم در هوشمند سازی شهرها
    در شهرهای هوشمند، سرمایه‌گذاری بر منابع انسانی، اجتماعی و زیرساخت‌های ارتباطی مدرن که سبب رشد پایدار اقتصادی-صنعتی و کیفیت بالای زندگی می‌شود، با مدیریت صحیح منابع طبیعی و از طریق مدیریت مشارکتی آحاد جامعه انجام می‌شود. در این شهرها به مواردی مانند ترافیک، آلودگی، بهبود کیفیت زندگی، بهینه‌‌سازی زیرساخت‌های شهری و… با رویکردی خلاقانه و نظام‌مند بر اساس ارتباط و تبادل اطلاعات پرداخته می‌شود. شهر هوشمند از لحاظ انسانی با مفاهیمی مانند شهر خلاقیت محور، شهر آموزش محور، شهر انسانیت محور و شهر دانش‌ محور پیوند نزدیکی دارد.

    • بهینه سازی مبتنی بر تجهیزات پیشرفته
    در این شهرها تجهیزات هوشمند در تمام شهر قرار دارند تا شرایط و اوضاع را اندازه‌گیری و بررسی کنند. برای نمونه، کنتورهای هوشمند، میزان مصرف برق، گاز، آب را اندازه‌گیری می‌کنند. حسگرهای ترافیکی هوشمند، شرایط خیابان‌ها و ازدحام آن‌ها را گزارش می‌دهند. سامانه‌های موقعیت‌یابی جهانی هوشمند، مکان دقیق شهر، موقعیت جغرافیایی خیابان‌ها، ترافیک و… را گزارش می‌دهند. ایستگاه‌های هواشناسی شرایط جوی را گزارش می‌دهند. تلفن‌های هوشمند حسگرهایی دارند که می‌توانند فشارخون و سایر پارامترهای سلامتی را اندازه‌گیری کنند. برای انجام فعالیت‌های فوق، از شبکه‌های ارتباطی باسیم و بی‌سیم، مانند فیبرهای نوری، سرویس‌های بسته امواج رادیویی، کابل‌های مسی و… استفاده می‌شود.

    • حمل و نقل مهم ترین بخش در هوشمندسازی شهرها
    مهم‌ترین بخش در عرصه هوشمند سازی شهرها، بخش حمل ‌و نقل است که در آن از فنآوری‌های هوشمندی مانند بلیط‌های اعتباری، سامانه‌های هدایت و راهنمایی، مدیریت پارک، مدیریت ترافیک و… استفاده می‌شود. اهمیت این بخش، تقاضای بازار را در این زمینه به ‌شدت افزایش داده است. رشد سالانه بخش حمل ‌و نقل هوشمند، در سال‌های آینده ۱۵/۲ درصد برآورد شده که عامل اصلی آن، گسترش شهرنشینی، توسعه سریع شهرها و صنعتی ‌شدن است. به گزارش موسسه‌ی آلن مک آرتور، تا سال ۲۰۲۰، صنعت شهرهای هوشمند، بازاری معادل ۴۰۰ میلیارد دلار خواهد داشت و ۶۰۰ شهر را شامل می‌شود. این شهرها ۶۰ درصد از مجموع تولید ناخالص ملی جهان در سال ۲۰۲۵ تولید خواهند کرد.

    شهرهای هوشمند پلی به سوی توسعه پایدار

    • مفهوم شهر هوشمند
    شهر هوشمند شهری است که بر اساس آخرین نظریه‌های تکامل یافته مدیریت شهری، بر پایه فنآوری اطلاعات و ارتباطات تاسیس شده است و از معیارهای اصلی حکمرانی هوشمند، شهروند هوشمند، محیط زندگی هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند و انرژی هوشمند برخ ... نمایش بیشتر

    22 خرداد 1399
    0
  • علی دهقان
    آیا اقامت 5 ساله می‌تواند برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب باشد؟

    ثبات سیاسی و اقتصادی، قابل پیش‌بینی بودن متغیرهای اقتصادی، بهبود رتبه ایران در شاخص کسب‌وکار و ... مهم‌ترین پیش‌نیازها برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی است.
    پیش‌ از این بر مبنای قانون حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری خارجی، آن دسته از سرمایه‌‎گذارانی که ۳۰۰ هزار دلار در کشور سرمایه‌گذاری می‌کردند، برای سه سال اقامت ایران را دریافت می‌کردند؛ اما برای تشویق بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی حالا در قانون جدید مدت‌زمان اقامت به 5 سال افزایش‌یافته و میزان سرمایه‌گذاری به 250 هزار دلار کاهش‌یافته است.
    به اعتقاد کارشناسان بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه مهم‌ترین مانع پیش روی جذب سرمایه‌گذاران خارجی است که دولت برای حل آن باید گام‌های جدی بردارد. طبق آمار جهانی در سال 2019 ایران در زمینهٔ سهولت کسب‌وکار، با کسب 56.98 امتیاز از 100 امتیاز ممکن و با 4 پله سقوط نسبت به سال 2018، رتبه 128 جهان را به خود اختصاص داد. با همه این‌ها دولت امیدوار است با در نظر گرفتن مشوق‌های مختلف بتواند در شرایطی که شاهد افزایش تحریم‌ها، فشار کرونا بر اقتصاد و کاهش فروش نفت هستیم، بخشی از منابع لازم خود را از طریق سرمایه‌گذاران خارجی تأمین کند.
    نظر شما چیست؟

    آیا اقامت 5 ساله می‌تواند برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب باشد؟

    ثبات سیاسی و اقتصادی، قابل پیش‌بینی بودن متغیرهای اقتصادی، بهبود رتبه ایران در شاخص کسب‌وکار و ... مهم‌ترین پیش‌نیازها برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی است.
    پیش‌ از این بر مبنای قانون حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری خارجی، آن دسته از سرمایه‌‎گ ... نمایش بیشتر

    15 خرداد 1399
  • علی دهقان
    مدیریت نقدینگی دولت ها در شرایط مضیقه مالی-بودجه اي

    در شرایط کاهش درآمدها و محدود شدن دسترسی به بازارهاي مالی در اثر شیوع کرونا، دولت ها با چالش تأمین منابع مالی مورد نیاز براي مخارج اضــطراري مرتبط با کووید- 19مواجه هســتند. براي اطمینان از کافی بودن نقدینگی براي ایفاي تعهدات مالی دولت، یک رویکرد چند جانبه در مدیریت وجوه نقدي مورد نیاز اسـت. از اینرو، صـندوق بین المللی پول با هدف کمک به کشورها در پاسخگویی به ضرورت هاي برخاسته از کووید- 19توصیه هایی را منتشر کرده است که دولت ها به کمک آن ها می توانند نقدینگی خود را در شرایط بحران مدیریت کنند. در واقع، هدف از مدیریت وجوه نقد دولت، کمک به اجراي هموار بودجه حتی در شرایط بحران است. براي این منظور، در بخش نخست گزارش 4 راهکار جهت مدرن سازي مدیریت وجوه نقد از سوي صندوق بین المللی پول تو صیه شده است که دولت ها را قادر می سازد چالش هاي مالی و بودجه اي خود را در شـــرایط مواجهه با بحران کووید-19 مدیریت کنند. این 4 راهکار عبارتند از:
    1. تمرکز وجوه درآمدي دولت در حساب واحد خزانه، به معناي تجمیع و کاهش پراکندگی حساب هاي دولتی؛
    2. پیش بینی نقدینگی دولت؛
    3. مدیریت تراز عملیاتی دولت؛
    4. تقویت ترتیبات نهادي و ســـازمانی.
    علاوه بر این موارد، به منظور اطمینان از دسترسی به موقع دولت به منابع تأمین مالی و کاهش ریسک تأمین مالی مجدد بدهی هاي موجود، لازم است هماهنگی بین اداره کنندگان وجوه نقد و بدهی هاي دولت تقویت شود که راهکارهاي آن ذیل بخش دوم گزارش تشریح شده است. بنابر توصیه هاي صندوق بین المللی پول، دولت ها در کشورهاي در حال توسعه می توانند از فرصت بحران استفاده کنند و با اصلاح مدیریت نقدینگی خود به منافع پایدار در میان مدت دست یابند.

    برای مطالعه بیشتر و مطالعه توصیه هاي صندوق بین المللی پول براي مدیریت نقدینگی دولت ها در شرایط مضیقه مالی-بودجه اي، به فایل پیوست شده مراجعه فرمایید.

    مدیریت نقدینگی دولت ها در شرایط مضیقه مالی-بودجه اي

    در شرایط کاهش درآمدها و محدود شدن دسترسی به بازارهاي مالی در اثر شیوع کرونا، دولت ها با چالش تأمین منابع مالی مورد نیاز براي مخارج اضــطراري مرتبط با کووید- 19مواجه هســتند. براي اطمینان از کافی بودن نقدینگی براي ایفاي تعهدات مالی دولت، یک رویکر ... نمایش بیشتر

    31 اردیبهشت 1399
    0
  • علی دهقان
    رشد اقتصادی و تآثیر آن بر میران فقر

    رشد اقتصادی هم بر فقر و هم بر نابرابری تأثیرگذار خواهد بود. شاخص های فقر به صورت مستقیم از رشد تأثیر می پذیرند و رشد اقتصادی با تأثیر بر تغییر نابرابری در توزیع درآمد، به صورت غیر مستقیم نیز تأثیرگذار بر فقر خواهد بود. فرض کنیم نرخ رشد بیشتر موجب کاهش فقر خواهد شد، اما از طرفی رشد بیشتر به تغییر در نابرابری می انجامد و ممکن است تغییر در فقر در اثر رشد را تحت شعاع خود قرار دهد. در نتیجه کنش و واکنش این سه عامل رشد اقتصادی بیشتر می تواند به سه صورت بر میزان فقر و نابرابری تأثیرگذار باشد:
    1. رشد اقتصادی سرریز: اين سناريو، تفكر حاكم بر توسعه در دهه هاي1950 و 1960 بود. در اين سناريو، جريان عمودي منافع حاصل از رشد، به تدريج از اغنيا به فقرا سرازير مي گردد. بدين مفهوم كه منافع حاصل از رشد ابتدا به ثروتمندان و اغنيا مي رسد و آنگاه در مرحله بعد، وقتي كه آنها اين منافع را خرج كردند، فقرا از آن منتفع مي شوند. بدين ترتيب، فقرا به طور غير مستقيم و آن هم از طريق جريان عمودي از كانال اغنيا از رشد اقتصادي بهره مند مي شوند. طبق اين سناريو فقرا همواره از رشد اقتصادي، منافع كمتري به دست مي آورند. با اين وجود، رشد مي تواند فقر را كاهش دهد؛ اما ممكن است سرعت كاهش میزان فقر بسيار كند باشد. چون منافع حاصل از رشد اقتصادي كه به طور عمودي و از طريق اغنيا صورت مي پذيرد، منجر به افزايش در نابرابري مي گردد.
    2. رشد اقتصادی فقرزا: در اين سناريو، رشد اقتصادي زياد، منجر به افزايش فقر در جامعه مي شود. اين وضعيت زماني رخ مي دهد كه نابرابري آنقدر افزايش يابد كه اثر كاهندگي فقر را نيز خنثي كند.
    3. رشد اقتصادی فقرزدا: به طور كلي رشدی فقرزدا است چنانچه در اثر رشد، فقر كاهش يابد. بر اين اساس همواره رشدي كه فقر را كاهش دهد به نفع فقير است. اما به طور دقيق تر وقتي مي توان گفت رشدي فقرزدا است كه ضمن كاهش فقر، نابرابري را نيز كاهش دهد. رشد فقرزدا را مي توان به صورت رشدي كه منافع را متوجه افراد فقير كرده و موجب بهتر شدن وضع آنها مي گردد تعريف كرد. اما اين تعريف مورد توجه و استقبال قرار نگرفته است. طي سال هاي اخير، تلاش هاي زيادي شده تا رشد فقرزدا تعريف شود كه حاصل آن دو تعريف متفاوت است: طبق تعريف بانك جهاني رشد فقرزدا رشدي است كه فقر را كاهش دهد. تعريف ديگر رشد فقرزدا رشدي است كه منافع آن بيش از افراد غيرفقير، متوجه افراد فقير گردد. در تعريف نخست، رشد فقرزدا به ميزان برآورد تغيير در فقر بستگي دارد. به طور طبيعي تنها بخشي از اين موضوع به اتفاقي مربوط مي شود كه در توزيع رخ داده است و بخشي نيز به تغيير در متوسط استاندارد زندگي مربوط مي گردد. براساس اين تعريف، رشد هر چقدر اندك، فقر را كاهش دهد به نفع فقير خواهد بود. به عبارت ديگر، حتي اگر قدري از منافع رشد متوجه افراد غير فقير بوده باشد رشد را مي توان فقرزدا دانست. با توجه به اين تعريف هر چند فقر افزايش نمي يابد اما نابرابري مي تواند افزايش يابد. اين وضعيت كه در مقايسه با افراد غيرفقير، بخش كوچكي از منافع رشد متوجه افراد فقير شود، همان رشد سرريز است. اين تعريف را مي توان تعريف ضعيف رشد فقرزدا دانست.
    تعريف ديگر رشد فقرزدا، به تغيير در جريان رشد توجه دارد. براساس اين تعريف، دقيقاّ زماني رشد فقرزدا است كه درآمد افراد فقير با نرخ بالاتر از افراد غير فقير افزايش يابد. بنابراين در اين حالت چنانچه رشد، هم فقر و هم نابرابري را كاهش دهد فقرزدا است. زيرا افراد فقير بايد نسبت به افراد غير فقير از منافع بيشتري از رشد برخوردار شوند. اين تعريف را مي توان تعريف قوي رشد فقرزدا دانست. تعريف قوي رشد فقرزدا به دو قسمت مطلق و نسبي تقسيم مي گردد. مفهوم نسبي رشد فقرزدا عبارتست از رشدي كه منافع آن بيشتر متوجه افراد فقير مي گردد تا افراد غير فقير و به اين معني است كه رشد ضمن كاهش فقر، نابرابري را نيز به طور نسبي بهبود بخشيده است. چنانچه نفع مطلق رشدي كه نصيب افراد فقير مي شود برابر يا بيشتر از نفع مطلق رشد افراد غير فقير باشد، رشد فقر زدا مطلق خواهد بود. بر اساس اين مفهوم رشد فقرزدا، نابرابري مطلق در اثر رشد كاهش مي يابد و اين قوي ترين تعريف رشد فقرزدا است كه مي توان آن را رشد كاملاّ فقرزدا ناميد.

    رشد اقتصادی و تآثیر آن بر میران فقر

    رشد اقتصادی هم بر فقر و هم بر نابرابری تأثیرگذار خواهد بود. شاخص های فقر به صورت مستقیم از رشد تأثیر می پذیرند و رشد اقتصادی با تأثیر بر تغییر نابرابری در توزیع درآمد، به صورت غیر مستقیم نیز تأثیرگذار بر فقر خواهد بود. فرض کنیم نرخ رشد بیشتر موجب کاهش فقر خواهد ... نمایش بیشتر

    26 اردیبهشت 1399
    1
    علی دهقان پسندید
  • علی دهقان
    توزیع درآمد

    اقتصاددانان در تعریف از توزیع درآمد از دو تعریف توزیع مقداری درآمد و توزیع کارکردی درآمد استفاده می کنند. در تعریف از توزیع مقداری درآمد می توان گفت آن مقدار از درآمدی است که فرد یا خانواده کسب کرده، البته بدون توجه به اینکه در کدام موقعیت جغرافیایی و از چه طریقی این درآمد بدست آمده است. شاخص های بیان کننده توزیع مقداری درآمد با توجه به اینکه به تابع رفاه فردی توجه داشته و یا فقط ابزاری آماری برای اندازه گیری میزان پراکندگی درآمد افراد است، به دو دسته ذهنی و عینی تقسیم می شوند. شاخص هاي ذهني بطور مستقيم از رفاه اجتماعي و قضاوت هاي ارزشي بحث مي كنند. اين شاخص ها متكي بر مقايسه حداكثر رفاه اجتماعي است كه ناشي از توزيع عادلانه درآمدها بر مبناي رجحان هاي جامعه و ميزان از دست دادن بخشي از اين رفاه اجتماعي، كه نتيجه توزيع ناعادلانه درآمدهاست، مي باشد. شاخص های اتکینسون و سن از شاخص های ذهنی به شمار می روند. شاخص های عینی بيشتر ابزارها و معيارهاي آماري هستند كه براي اندازه گيري صفت مورد مطالعه بین افراد جامعه به کار می روند. از شاخص های عینی می توان به سطح درآمد، منحنی لورنز ، ضریب جینی ، شاخص تایل اشاره کرد.
    توزیع کارکردی درآمد به توزیع درآمد بین عوامل تولید(کارگر، سرمایه، زمین و...) براساس میزان مشارکت آن ها در تولید اشاره می کند و این موضوع را روشن می سازد که چند درصد از کل درآمد ملی به هرکدام از عوامل تولید تعلق می گیرد.

    توزیع درآمد

    اقتصاددانان در تعریف از توزیع درآمد از دو تعریف توزیع مقداری درآمد و توزیع کارکردی درآمد استفاده می کنند. در تعریف از توزیع مقداری درآمد می توان گفت آن مقدار از درآمدی است که فرد یا خانواده کسب کرده، البته بدون توجه به اینکه در کدام موقعیت جغرافیایی و از چه طریقی این درآمد بدست آمده ا ... نمایش بیشتر

    26 اردیبهشت 1399
    1
    علی دهقان پسندید
  • علی دهقان
    فقر، فقیر و خط فقر از دید صاحب نظران

    تعریف فقر در بین صاحب نظران و اقتصاددانان متفاوت است و در بعضی موارد اشتراکاتی نیز بین این تعاریف دیده می شود.
    از نظر تانسند، فقر به اینصورت تعریف می شود: فقراء شامل افراد، خانواده ها و گروه های جمعیتی هستند که با نبود منابع برای دستیابی به انواع رژیم های غذایی، مشارکت در فعالیت ها و امکانات معمول زندگی روبرو هستند.
    طبق نظر سن، فقر نوعی محرومیت است. محرومیتی نسبی که در زمان ها و مکان های مختلف متفاوت است.
    بوت و راونتری فقر مطلق و فقر نسبی را معرفی می کنند. فقر مطلق یک موضوع عینی است که براساس ناتوانی در کسب حداقل استاندارد زندگی تعریف می شود. فقر نسبی یک موضوع نسبی است و به ناتوانی در دسترسی به یک سطح معین از استانداردهای زندگی که در جامعه فعلی لازم یا مطلوب تشخیص داده می شود، تعریف می شود. بنابراین در فقر نسبی به نابرابری در توزیع درآمد و ثروت بیش از میزان مطلق درآمد افراد توجه می شود.
    مارتین راولیون تعریفی از خط فقر را ارائه می کند که عبارتست از مخارجی که فرد در یک زمان و مکان معین برای دست یابی به یک سطح حداقل رفاه زندگی متحمل می شود و افرادی که در دسترسی به این سطح دچار مشکل شوند، فقیر به حساب می آیند.
    به نظر شما چه تعاریف دیگری وجود دارد؟ نظر خود را بیان کنید.

    فقر، فقیر و خط فقر از دید صاحب نظران

    تعریف فقر در بین صاحب نظران و اقتصاددانان متفاوت است و در بعضی موارد اشتراکاتی نیز بین این تعاریف دیده می شود.
    از نظر تانسند، فقر به اینصورت تعریف می شود: فقراء شامل افراد، خانواده ها و گروه های جمعیتی هستند که با نبود منابع برای دستیابی به انواع رژیم های غذا ... نمایش بیشتر

    24 اردیبهشت 1399
    2
    علی دهقان و علی دهقان پسندیدند
  • علی دهقان
    تورم و تبعات بین‌المللی آن

    تورم در یک کشور فقط منحصر به تبعات داخلی نیست بلکه سبب می‌شود لطمه شدیدی به موقعیت بین‌المللی کشور نیز وارد شود. تورم سبب می‌شود که به علت عدم اعتماد و بالارفتن تدریجی قیمت‌ها، پول کشور به خارج از کشور سوق پیدا کرده و از طرفی از ورود سرمایه‌های خارجی به کشور جلوگیری شود. این عامل به تنهایی عامل بسیار موثری در وخیم شدن وضع بین‌المللی هر کشور است. تورم سبب ترغیب مردم به وارد کردن کالا از خارج شده و از خروج کالا جلوگیری کنند. چون قیمت‌ها در داخل در حال افزایش است وارد کردن کالای خارجی که در کشور مبدا دارای قیمت ثابتی است مورد توجه شدید قرار می‌گیرد و مردم بیشتر راغب می‌شوند به جای خرید کالاهای ساخت کشور خود‌، کالاهای خارجی خریداری کنند. این شرایط به صادرات لطمه زیادی وارد می‌کند زیرا به علت ترقی تدریجی قیمت‌ها، قیمت کالای تمام شده در داخل زیاد می‌شود و در بازار بین‌المللی کالای گران قیمت نمی‌تواند با کالای ارزان قیمت مشابه رقابت کند.

    تورم و تبعات بین‌المللی آن

    تورم در یک کشور فقط منحصر به تبعات داخلی نیست بلکه سبب می‌شود لطمه شدیدی به موقعیت بین‌المللی کشور نیز وارد شود. تورم سبب می‌شود که به علت عدم اعتماد و بالارفتن تدریجی قیمت‌ها، پول کشور به خارج از کشور سوق پیدا کرده و از طرفی از ورود سرمایه‌های خارجی به کشور جلوگیری شود ... نمایش بیشتر

    19 اردیبهشت 1399
    2
  • علی دهقان
    نقش و کارکرد بازار مالی

    1. انتقال وجوه از دارندگان وجوه اضافی به کسانی که به وجوهی برای سرمایه گذاری در دارائی مشهود(ارزش دارائی بر حسب خصوصیات مادی آن، مثل ساختمان) نیاز دارند.
    2. توزیع خطر ملازم با جریان نقدی حاصل از دارائی های مشهود بین متقاضیان وجوه و دارندگان وجوه.
    3. فرآیند قیمت یابی: روابط متقابل خریدار و فروشنده در بازار مالی، قیمت دارائی مبادله شده را تعیین می کند. به عبارت دیگر، این روابط بازده مورد انتظار دارائی مالی را تعیین می کند. هم چنان که انگیزه بنگاه برای بدست آوردن وجوه به بازده مورد انتظاری که سرمایه گذار طلب می کند بستگی دارد، این ویژگی بازار مالی نیز نشان می دهد که در هر اقتصاد، وجوه چگونه میان دارائی های مالی مختلف تقسیم شود. این را فرآیند قیمت یابی می نامند.
    4. بازارهای مالی مکانیسمی برای سرمایه گذار فراهم می کند تا دارائی مالی را بفروشد. با توجه به این ویژگی، می گویند بازار مالی نقدینگی فراهم می کند، و این ویژگی جذابی است آنگاه که شرایط، سرمایه گذار را وادار یا تشویق به فروش می کند. اگر نقدینگی وجود نمی داشت، سرمایه گذار ناچار بود سند بدهی را تا زمان سررسید آن نگه دارد. هرچند همه بازارهای مالی نقدینگی فراهم می کنند، آنچه سبب تفاوت بازارهای مالی می شود، میزان نقدینگی آنهاست.
    5. بازار مالی هزینه معاملات را کاهش می دهد. معاملات دو نوع هزینه دارند: هزینه جستجو و هزینه اطلاعات. هزینه جستجو بیانگر هزینه های آشکار مثل پول صرف شده برای درج این آگهی که فرد آماده است دارائی مالی را بخرد یا بفروشد و نیز در برگیرنده هزینه های پنهان مثل زمان صرف شده برای یافتن طرف معامله است. وجود بازار مالی سازمان یافته هزینه های جستجو را پایین می آورد. هزینه های اطلاعات، هزینه های ملازم با برآورد ویژگی های سرمایه گذاری یک دارائی مالی هستند، یعنی مقدار و احتمال وقوع جریان نقدینگی ای که از دارائی انتظار می رود. در بازار مالی کارامد، قیمت ها بازتابی از کل اطلاعات گرد آوری شده به وسیله همه دست اندرکاران بازار است.

    نقش و کارکرد بازار مالی

    1. انتقال وجوه از دارندگان وجوه اضافی به کسانی که به وجوهی برای سرمایه گذاری در دارائی مشهود(ارزش دارائی بر حسب خصوصیات مادی آن، مثل ساختمان) نیاز دارند.
    2. توزیع خطر ملازم با جریان نقدی حاصل از دارائی های مشهود بین متقاضیان وجوه و دارندگان وجوه.
    3. فرآیند قیمت یابی: روا ... نمایش بیشتر

    18 اردیبهشت 1399
    2
  • علی دهقان
    نهادها

    نهادها با در اختیار نهادن ساختارهایی برای زندگی روزمره، عدم اطمینان را کاهش می دهند. نهادها راهنمای کنش متقابل انسان ها هستند. بنابراین وقتی می خواهیم به دوستی در خیابان سلام کنیم، اتومبیل برانیم، پرتقال بخریم، پول قرض بگیریم، کسب و کاری راه بیاندازیم، یا به هنگام انجام هرکار دیگری، می دانیم که چه باید بکنیم. می دانیم اگر قرار بود دادوستد مشابهی را در کشور دیگری مثلا بنگلادش انجام دهیم آنگاه نهادها فرق می کردند. به قول اقتصاددان ها، نهادها حد و مرز مجموعه انتخاب های افراد را تعیین می کنند.
    نهادها هرگونه محدودیتی را که افراد وضع کنند تا روابط متقابل شان را شکل دهند شامل می شوند. اما آیا نهادها رسمی اند یا غیر رسمی؟ پاسخ آن است که می توانند هم رسمی باشند هم غیر رسمی. نهادها هم ممکن است خلق شوند، همچون قانون اساسی ایالات متحده و هم ممکن است به آرامی و به مرور زمان شکل گیرند و متحول شوند، همچون حقوق عرفی.
    محدودیت های نهادی هم شامل مواردی می شوند که افراد از انجام آنها منع شده اند و هم در مواردی، شرایطی را در بر می گیرند.که تحت آن شرایط بعضی از افراد مجاز به انجام فعالیت های خاصی هستند. بنابراین با توجه به تعریفی که ارائه شد نهادها چارچوب هایی هستند که کنش متقابل انسانها درون آن ها تحقق می پذیرد. نهادها کاملا به قواعد بازی در یک ورزش رقابتی تیمی شباهت دارند. به این معنا که هم قوانین رسمی نوشته شده را شامل می شوند و هم قواعد و اصول سلوک غیر رسمی نانوشته ای را در بر می گیرند که مبنای قوانین رسمی بوده و آنها را تکمیل می کنند.

    نهادها

    نهادها با در اختیار نهادن ساختارهایی برای زندگی روزمره، عدم اطمینان را کاهش می دهند. نهادها راهنمای کنش متقابل انسان ها هستند. بنابراین وقتی می خواهیم به دوستی در خیابان سلام کنیم، اتومبیل برانیم، پرتقال بخریم، پول قرض بگیریم، کسب و کاری راه بیاندازیم، یا به هنگام انجام هرکار دیگری، می دا ... نمایش بیشتر

    15 اردیبهشت 1399
    2
  • علی دهقان
    مشکلات جامعه کارگری

    جامعه کارگری در کشور، همواره با چالش های بسیاری روبه رو بوده و با وجود پیگیری ها و اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات این قشر از جامعه از سوی نمایندگان کارگری، همچنان مشکلات و گرفتاری های جامعه کارگری به قوت خود باقی است. اگر بخواهیم این مشکلات را دسته بندی نماییم، می توان آنها را در سه ضلع یک مثلث قرار داد که شامل امنیت شغلی، تأمین معیشت و تشکل یابی می شود و این مشکلات علاوه بر اینکه بر یکدیگر تأثیر و تأثر دارند، بر دیگر بخش های اقتصادی و اجتماعی جامعه نیز اثر می گذارند؛ چراکه، جمعیت زیادی از کشور به جامعه کارگری تعلق دارد و وجود و بروز هر گونه مشکلی در اشتغال و معیشت این قشر، اشتغال و معیشت جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد.
    تأثیر و تأثر این سه ضلع بر یکدیگر نیز بدین صورت است که چون بحث معیشت در این قشر تأمین نشده است، امکان چانه زنی بر سر وجود امنیت شغلی از سوی کارگر شکل نمی گیرد و از طرفی، چون امنیت شغلی کارگر تأمین نشده است، معیشت نیز در معرض تهدید قرار دارد و وقتی معیشت و امنیت تأمین نباشد، کارگر فرصتی برای تشکل یابی ندارد تا بتواند از طریق تشکل های قوی، بر سر امنیت و معیشت خود چانه زنی انجام دهد و حقوق مادی و معنوی خود را در این دو مولفه مطالبه نماید. بنابراین، تا زمانی که مشکلات کارگران در قالب این مثلث باقی باشد، سایر مشکلات کارگری از قبیل، آینده شغلی، بیمه و سابقه کار، حقوق و دستمزد، ایمنی کار و ... در معرض آسیب قرار خواهد داشت. البته در حال حاضر، دغدغه و تمرکز اصلی نمایندگان تشکل های کارگری بر روی امنیت شغلی متمرکز است، چراکه این مؤلفه بیش از دو مؤلفه دیگر به گسترش مشکلات جامعه کارگری دامن می زند و نبود آن مانع از مطالبه قانونی کارگران برای احقاق حقوق خود منطبق با قوانین کار می شود.
    از جمله مشکلات و معضلاتی که در زندگی خانواده ها و افراد جامعه کارگری دیده می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:
    - وضعیت خشکسالی و جغرافیای کم آب در برخی مناطق (به ویژه استان یزد) موجب مهاجرت روستائیان و ترک زمین های کشاورزی شده و افراد مجبورند در حوزه ای غیر از تخصص کشاورزی به کارگری بپردازند و این موضوع در بهره وری آنها تأثیرگذار است.
    - مهاجرت اتباع خارجی به کشور و مازاد عرضه ایجاد شده در نیروی کار به خصوص در بخش ساختمان
    - میزان تحصیلات ابتدایی و کم سوادی در بین اقشار کارگر
    - عدم برخورداری از لوازم و ابزارآلات خودایمنی در هنگام کار و مجاورت مستقیم بدن با ادوات سخت و آسیب رسان در حوزه کاری شان
    - فعالیت در کارگاه های زیرزمینی
    - عدم امنیت شغلی
    - قراردادهای موقت و بی توجهی به قانون کار در هنگام عقد قراراداد
    - ممانعت به عمل آوردن از تجمعات کارگری و اعتراضات صنفی
    - کاهش سهم کارگر از قیمت تمام شده تولید
    - عدم وجود استانداردهای قانونی در ورود و خروج نیروی کار
    - سوء استفاده کارفرما از شرایط نامساعد بازار کار
    - عدم ضمانت اجرایی در مقوله های حمایت از کارگر و استفاده از این مقوله ها به عنوان ابزار تبلیغاتی
    - پایین بودن دستمزد و قدرت خرید کم در خانواده کارگری
    - وجود حوادث ناشی از کار
    - عدم پرداخت بیمه کارگران توسط کارفرما به خصوص در بنگاه های کوچک
    - عدم پرداخت به موقع دستمزدها
    - موقتی بودن شغل کارگران فصلی (به ویژه در حوزه ساختمان)
    - عدم توازن و تعادل در بازار نیروی کار به سود کارفرمایان، در انتخاب و گزینش نیروی کار ماهر و در عین حال ارزان به دلیل افزایش دامنه بیکاری
    - مشکل مسکن به عنوان مهم ترین بخش هزینه‌ای در سبد هزینه خانوارهای کارگری


    مشکلات جامعه کارگری

    جامعه کارگری در کشور، همواره با چالش های بسیاری روبه رو بوده و با وجود پیگیری ها و اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات این قشر از جامعه از سوی نمایندگان کارگری، همچنان مشکلات و گرفتاری های جامعه کارگری به قوت خود باقی است. اگر بخواهیم این مشکلات را دسته بندی نماییم، می توان آنها ... نمایش بیشتر

    13 اردیبهشت 1399
    2
'':
محو شدن
اسلاید
امتیاز: